Saenborgh Administratiekantoor
Financiële administraties * Fiscale aangiften * Interim-opdrachten
De één noemt het een freelancer, de ander zzp'er. Wij noemen het interim-krachten. Feit blijft dat alle ondernemingen het doen; freelancers en zzp'ers inhuren in plaats van mensen in vaste dienst te nemen.
De kosten lijken hoger dan die van een vaste kracht, maar interim-personeel is flexibel inzetbaar en heeft veel ervaring in diverse branches. U betaalt uiteraard alleen de gewerkte uren. Interim-personeel is een toegevoegde waarde voor uw onderneming.
Maar let op:
Met ingang van 01-01-2025 is het handhavingsmoratorium op de wet DBA opgeheven.
De Belastingdienst gaat weer actief controles uitvoeren of in de relatie tussen opdrachtgever ("de werkgever") en opdrachtnemer ("de ZZP'er") sprake is van schijnzelfstandigheid. Daarbij worden niet alleen de contracten beoordeeld, maar vooral de feitelijke uitvoering van de samenwerking.
Tijdens controles kunnen beide partijen worden verzocht in een interview de samenwerking toe te lichten of inzage te verlenen in hun financiele administratie. Bij twijfel kan een boekenonderzoek volgen.
Zorg dus voor een duidelijke onderbouwing van de samenwerking.
Op 17-02-2025 heeft de Belastingdienst een update gepubliceerd van de Handleiding bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken, met enkele toelichtingen.
De vragenlijst als hulpmiddel voor de beoordeling van de arbeidsrelatie is gepubliceerd door de Belastingdienst en kan een leidraad zijn voor een interview door de Belastingdienst en voor opdrachtgever en opdrachtnemer leidraad voor het beoordelen van de eigen samenwerking.
Saenborgh Administratiekantoor
Paardenakker 8
1531SR Wormer
T: +31 6 2486 12 59
E: info@saenborgh.nl
KvK 34298856
Becon 570606
Saenborgh Administratiekantoor voor interim-opdrachten